برگزیده‌ها
خانه » پیشنهاد برای خواندن » یک گام به پیش؛نشست­‌های الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت

یک گام به پیش؛نشست­‌های الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت

نویسنده: حسین درودیان /

سلسله نشست­های الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، اولین تلاش جدی در تبیین مفهوم الگوی توسعه ایرانی- اسلامی‌در دانشگاه تهران و حقیقتاً یکی از بهترین آنها در محافل آکادمیک کشور بود. اهمیت این نشست برای مخاطبان در فراهم‌سازی فرصت تضارب آرا بین تنی چند از بهترین محققان فعال در حوزۀ علوم انسانی (به ویژه دانش اقتصاد) با محوریت مفهوم پیشرفت و توسعه بود که در شکل­‌گیری ایده‌­های اولیه و شناسایی فرضیه­‌ها و محورهای تحقیقاتی و مطالعاتی در خصوص مباحث مطروحه از اهمیت ویژه­‌ای برخوردار است.

تردیدی نیست که انقلاب اسلامی‌در ایران منشأ تردید و تجدیدنظر در برخی گزاره‌­های پذیرفته شده در دنیای کنونی بود. امروزه پس از فروپاشی بلوک شرق و ناکامی‌عملی در کنار انزوای نظری آن، اهمیت اندیشۀ برخاسته از انقلاب اسلامی‌در تقابل با رویکرد غالب، پررنگ­تر شده است. هم اکنون به جرأت می­توان ادعا کرد که در مقابلِ رویکرد غالب و پذیرفته شدۀ کنونی که بر سطوح مختلف حکمرانی ملی و بین‌­المللی، محیط علمی‌و حیات روزمره بشر سایه افکنده، تنها تفکر رقیب که مدعی ارائۀ مدلی جدید برای حیات بشر و رویکردی بدیل در نگرش به جهان و مدیریت آن است، اندیشۀ انقلاب اسلامی‌در ایران است. گفتمان انقلاب از ابتدا بسیاری از مظاهر فکری مدرنیته را به چالش کشیده و دست­‌کم آنها را از حیث غایات و جهت­‌گیری­‌ها مورد سؤال قرار داد. چالش و تجدیدنظرطلبی در مفاهیمی‌نظیر دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و … که قرائت رسمی‌(غربی) آنها کمابیش مورد پذیرش عمومی‌قرار داشت، از ابتدای انقلاب آشکار و مورد بحث بود. با وجود این توجه به مفهوم توسعه و پیشرفت و بحث انتقادی در خصوص آن تا دهۀ دوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌به تأخیر افتاد و از آن پس مراحل متفاوتی را تا کنون پشت سر نهاد. ایدۀ اصلی در این بحث انتقادی، به مانند موارد مشابه، این بود که مفهوم وارداتی «توسعه» از ارزشها و پیش­‌فرض‌­های هستی‌­شناختی دنیای غرب و سبک فکری سکولاریستی حاکم بر نظام فکری و اجرایی آنها تهی نیست. در چنین شرایطی ضروری است که این مفهوم پرجاذبه و پذیرفته شده که تبدیل به آرمان تمامی‌ملل و محور تمامی‌جهت­‌گیری­‌های نظامات اجتماعی کشورهای مختلف شده است، از منظر رویکرد انقلاب اسلامی‌مورد پالایش و تجدید نظر و احیاناً تبدّل و جایگزینی قرار گیرد. این پالایش و تجدیدنظر هم مربوط به تنقیح مبانی فلسفی و هستی­‌شناختی مفهوم توسعه (جنبۀ فرازمانی و فرامکانی بحث) و هم مرتبط با اقتضائات زمانی و مکانی جامعه ایران می­باشد. در این بین، موضوع اول (نقد فلسفی و هستی­‌شناختی مفهوم توسعه از منظر دین) نکته‌­ای بدیع و کم‌مانند در ادبیات موضوع است، چرا که مباحث مربوط به تطابق الگوی توسعه با اقتضائات بومی‌علی‌­رغم اهمیت آن، در ادبیات توسعه موضوع غریبی نیست.

اما طرح مبحث فوق‌­الذکر در محیط آکادمیک و پیشبرد آن با چالش‌­هایی روبه‌­روست. یکی از مهمترین این چالش‌­ها مربوط به وجود یک تجربۀ کلاسیک از مداخلۀ دین در سطوح مختلف جامعه است که همان تجربۀ اروپای مسیحی در قرون وسطی است. از این منظر برای بسیاری از نظریه‌­پردازان به ویژه اندیشمندان غربی، موضوع مورد بحث یک مقولۀ جمع‌­بندی شده و غیرقابل طرح مجدد است که اساس نظام کنونی جهان بر پایۀ این جمع­‌بندی شکل گرفته و تکامل یافته است. سختی کار از آنجا بیشتر می­شود که تحولات فنی و اقتصادی مثبت غرب به لحاظ تاریخی پیایند تجدیدنظر خواهی مذهبی آنان بوده است. علی‌­رغم اینکه بحث نقد توسعه از منظر دین، مشخصاً با رویکرد دینیِ برخاسته از انقلاب اسلامی‌تا حد زیادی یک مباحثۀ درون­‌گفتمانی است، به هر حال تشریح تمایز اسلام با مسیحیت قرون وسطی می­تواند در تعدیل دیدگاهها نسبت به نقد مفاهیم مدرن از منظر اسلام کمک­‌کننده باشد. چالش دیگر مربوط به روزمره‌­زدگی محیط علمی‌است که معمولاً از طرح مباحث چالش‌­برانگیز و خواهان تجدید نظر در رویکردهای رایج احتراز کرده و ترجیح آن بر ادامۀ روال جاریِ تحصیل و تدریس دانش آکادمیک موجود بدون تنقیح و تجدیدنظر در اصول و مبادی و حتی درنگ و تأمل در آن است. چالش دیگر به صعوبت نظری مباحث مورد نظر و لزوم تسلط نسبی بر چند زمینۀ علمی‌(اقتصاد، فلسفه، علوم دینی، …) جهت اظهار نظر جامع و صائب در این حوزه بازمی­گردد. به هر حال مفهوم توسعه و به تبع آن مبحث الگوی توسعۀ ایرانی- اسلامی‌دارای هر دو بعد نظری و عملی است که سختی تحقیق و اظهارنظر در این حوزه را دوچندان می­کند.

محتوای مطالب اشاره شده در سلسله سخنرانی­‌های الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از جنبه‌­های مختلف می­تواند گامی‌در نقد مفهوم توسعه و شناسایی نقشۀ راه در طراحی مدل موردنظر از الگوی توسعه بود. اولین زمینه‌­ای که در این سلسله مباحث به خوبی به آن پرداخته شد، طرح مسئلۀ نقد توسعه از منظر دین و ضرورت آن بود. به نظر می­رسد مباحث ارائه شده در این مجموعه تا حد زیادی به این سؤال که نقد مفهوم رایج توسعه از منظر رویکرد انقلاب اسلامی‌چه ضرورتی دارد، پاسخ گفته یا دست­کم دریچه‌­هایی قابل توجه در این حوزه بازکرده باشد. طبقه‌­بندی نحوۀ تعامل توسعه و دین و رابطه متقابل آنها نیز کمابیش از مباحث اشاره شده در سلسله نشست­ها قابل استخراج است. تلاش در جهت ارائۀ تعریفی از مفهوم الگوی توسعۀ ایرانی- اسلامی‌یکی دیگر از نکات مورد توجه نظریه‌­پردازان بود. از آثار جانبی این جلسات در محیط علمی‌نیز نباید غافل شد. شرح و تعریف موضوع و اهمیت آن برای اساتید و دانشجویان و ایجاد علاقه و دغدغه برای آنان و نمایاندن مبحث توسعه از منظر دین به عنوان یک رویکرد مهم و در حال پیشرفت در فضای دانشگاهی، در خروج محیط آکادمیک از چرخۀ مألوف تحصیل و تدریس گزاره­های موجود تأثیرگذار باشد. در محتوای جلسات مباحث قابل توجهی در نقد دانش مرسوم اقتصاد، نقد روش‌­شناسی اقتصادی، بررسی ابعاد علوم انسانی موجود، نسبت علم و دین یا دین و دنیا، رویکردهای رقیب در معرفت­‌شناسی، نسبت الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با نظریات رایج اقتصاد توسعه و مباحث مربوط به اقتصاد اسلامی‌قابل استفاده است. حضور صاحب­‌نظران رشته­های مرتبط و همسایه نظیر جامعه‌­شناسی، فلسفه، علوم دینی و علم اخلاق در کنار اقتصاددانان نیز پیامدهایی مثبت از جهت آشنایی با ابعاد مختلف مباحث و جامع­نگری نسبت به مفهوم توسعه و پیشرفت در پی داشت که در نوع خود تلاشی کم­‌سابقه در محیط علمی‌به شمار می­رود.  

البته ظرفیت بالایی برای بهبود این جلسات و اعمال تغییراتی جهت ارتقای آن وجود دارد. به نظر می­رسد افزایش تمرکز موضوعی و تقریب مضمونی مباحث، به قابلیت مقایسۀ دیدگاه نظریه‌­پردازان کمک بیشتری کند. تفاوت گرایش‌­های تحقیقاتی نظریه­‌پردازان این جلسات در کنار مزایای آن، می­تواند تا حدی موجب پراکندگی موضوعی و سخت شدن تقریب این دیدگاهها به یکدیگر گردد. احتمالاً حضور نمایندگانی از رویکردهای انتقادی و حتی رادیکال­‌ترین منتقدین دیدگاه مورد پذیرش عموم سخنرانان سلسله نشست­های برگزار شده، می­تواند عیار این دیدگاههای انتقادی را در معرض سنجش صاحب‌­نظران و علاقه‌­مندان  قرار داده و بر غنای مباحث بیفزاید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا