برگزیده‌ها
خانه » تازه‌ها » چکیده‌ی گزارش عملکرد بانک‌ها در سال ۱۳۹۰

چکیده‌ی گزارش عملکرد بانک‌ها در سال ۱۳۹۰

نویسنده: حسین درودیان /

در این گزارش سعی شده که کلیاتی درباره عملکرد بانکهای کشور بر اساس آخرین ارقام موجود (که مربوط به سال ۹۰ است) ارائه شود.

تعریف عناوین

بانکهای دولتی: ملی، سپه، پست بانک، توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، توسعه تعاون، مسکن، قرض‌­الحسنه مهر

بانکهای خصوصی شده: ملت، صادرات، تجارت، رفاه

بانکهای خصوصی از بدو تأسیس: اقتصادنوین، پارسیان، کارآفرین، سامان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، تات، شهر، دی، انصار، حکمت، گردشگری، ایران زمین. (بانک قوامین در گزارش نیامده است)

 ۱- توزیع سپرده­‌ها در سیستم بانکی

 بیشترین سهم در بین سپرده‌ها متعلق است به سپرده­‌های بلندمدت و پس از آن سپرده­‌های کوتاه مدت که به ترتیب بیشترین نرخ سود به این دو نوع سپرده اختصاص دارد.

1233

۲- توزیع سپرده­‌ها بین بانکها

  • سپرده دیداری

مشاهده می­شود که بیشترین سپرده‌های دیداری مربوط است به بانکهای به تازگی خصوصی شده (تجارت، ملت، رفاه و صادرات) با ۴۶٫۷ درصد کل سپرده‌ها و پس از آن هم بانکهای دولتی با ۴۴٫۷ دوم هستند. سهم بانکهای خصوصی (از بدو تأسیس) از سپرده­‌های دیداری بسیار پایین است.

333در بین بانکها نیز بانک ملی با در اختیار داشتن ۲۳٫۷ درصد سپرده­‌های دیداری بیشترین مقدار سپرده دیداری در کشور را داراست. پس از آن بانک ملت با ۱۸٫۳ و تجارت با ۱۳٫۱ و صادرات با ۱۱٫۱ درصد قرار دارند. در بین بانکهای خصوصی از بدو تأسیس بانک پارسیان با سهم ۲٫۸ درصدی بیشترین رقم را دارد.

  •  سپرده پس‌انداز

ترکیب سپرده­‌های پس‌انداز بسیار مشابه سپرده­‌های دیداری است و سهم غالب و نزدیک به هم از آنِ بانکهای دولتی و چهار بانک خصوصی شده است و بانکهای خصوصی از این سپرده‌ها سهم اندکی دارند.

44444در بین بانکها نیز بانکهای ملی، صادرات و ملت به ترتیب با ۱۶٫۵، ۱۴٫۳ و ۱۳٫۷ بیشترین سهم از سپرده­‌های پس­‌انداز را در اختیار دارند. در بین بانکهای خصوصی نیز بالاترین اعداد برای بانک اقتصادنوین با ۱٫۹ و پارسیان با ۱٫۶ دیده می­شود.

با عنایت به اهمیت و جایگاه سپرده­‌های دیداری و پس­‌انداز در موضوع خلق پول و اینکه این نوع سپرده­‌ها در هر زمان قابل برداشت بوده و بالاترین نقدشوندگی دارند، مشخص می­شود که قدرت خلق پول بانکهای دولتی و بانکهای جدیداً خصوصی شده بسیار بالاتر از بانکهای خصوصی است.

  • سپرده مدت دار

ترکیب سپرده­های مدت­‌دار متفاوت از سپرده­‌های جاری و پس انداز است. سهم بانکهای خصوصی از بدو تأسیس در سپرده­‌های کوتاه مدت و بلندمدت در اینجا حائز اهمیت است. بویژه در مورد سپرده­های بلندمدت که سهم این بانکها بیش از سایرین است.

ترکیب سپرده‌های مدت دار

55

   در بین بانکها بیشترین میزان سپرده کوتاه مدت تعلق دارد به بانک ملت با ۱۳٫۷، ملی با ۱۳٫۲، و صادرات با ۱۱٫۷درصد. در بین بانکهای خصوصی از بدو تأسیس بانک پارسیان ۶ درصد و پاسارگاد ۴٫۹ را در اختیار دارند.

  • بدهی به بانکها و بانک مرکزی

از دیگر منابع بانکها «بدهی­ به بانکها و موسسات اعتباری» و همچنین «بدهی به بانک مرکزی» است. در مورد شاخص «بدهی به بانکها و موسسات اعتباری» و در بین سه دسته‌ی مذکور بیشترین عدد مربوط است به بانکهای خصوصی شده با ۵۶ درصد. این به آن علت است که دو بانک دارای بیشترین میزان بدهی هستند، یعنی بانکهای صادرات (با ۳۰٫۹ درصد کل بدهی) و بانک ملت (با ۱۶٫۶ درصد) در این دسته قرار دارند. پس از این دو نیز بانک ملی معادل ۹٫۲ درصد بدهی­‌های داخلی سیستم بانکی را عهده­‌دار است. در بین بانکهای خصوصی از بدو تأسیس نیز بیشترین عدد برای بانک پارسیان با ۳٫۳ درصد دیده می­شود.

66

در مورد شاخص «بدهی به بانک مرکزی» مشخص است که بخش قاطع این بدهی به بانکهای دولتی اختصاص دارد. بیشترین سهم در بین بانکها به بانک مسکن با سهم ۴۸٫۷ درصدی اختصاص دارد که به موضوع مسکن مهر بازمی­‌گردد. فاصله سهم بانک مسکن با سایر بانکها بسیار قابل توجه است. پس از بانک مسکن، بیشترین سهم بدهی به بانک مرکزی در بین بانکها به بانک ملی با ۱۱ درصد و بانک ملت با ۸ درصد اختصاص دارد. در میان بانکهای خصوصی از بدو تأسیس نیز بالاترین عدد به بانک تات با ۱٫۱ درصد تعلق دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا