برگزیده‌ها
خانه » پیشنهاد برای خواندن » انتشار کتاب «چالش‌های اقتصاد ایران؛ تقابل دیدگاههای رقیب»

انتشار کتاب «چالش‌های اقتصاد ایران؛ تقابل دیدگاههای رقیب»

کتاب «چالش‌های اقتصاد ایران؛ تقابل دیدگاههای رقیب» نوشته دکتر حمید ابریشمی، حسین درودیان و مهدی نوری روانه بازار کتاب شد. 

این کتاب مجموعه­ای است که تحلیلی عمیق در باب مهمترین موضوعات مورد بحث در فضای اقتصادی کشور را با استفاده از دیدگاه­های مختلف کارشناسان و صاحب­نظران اقتصادی و همچنین تحلیل­های برآمده از نظریه­های اقتصادی گردآوری و ارائه کرده است. در حقیقت هر یک از فصول این مجموعه به یکی از موضوعات اقتصادی مهمِ مورد اختلاف در کشور اختصاص داشته و دیدگاه­ها و استدلالات متفاوت و متعارض موجود در مورد موضوع مورد بحث را در برابر هم قرار داده است.

موضوعاتی که در این کتاب به عنوان اولین مجلد از این مجموعه به آنها پرداخته خواهد شد عبارتند از: اصلاح نظام پرداخت یارانه، خصوصی­سازی، افزایش جمعیت، سرمایه­گذاری خارجی، سهام عدالت، حذف سه صفر از واحد پولی و مالیات بر ارزش افزوده. بدون تردید خواننده فرهیخته نیز تأیید می­کند که موضوعات ذکر شده، همواره در فضای دانشگاهی و رسانه­ای کشور، موضوعاتی چالشی و محل اختلاف نظر بوده است. مطالعه این دیدگاه­های متعارض در یک مجموعه منظم و هدفمند قطعاً سطح آگاهی هر یک از خوانندگان محترم درباره موضوعات مورد بحث را در کمترین فاصله زمانی به طور چشمگیری ارتقا خواهد داد. از این­رو هدف اصلی از نگارش این مجموعه، فراهم­آوردن امکان دسترسی مخاطبان به مهمترین دیدگاه­ها و تحلیل­های اقتصادی موجود پیرامون اهم مسائل اقتصادی کشور می­باشد. در حقیقت کوشش شده در قالب این اثر، بیشترین آگاهی ممکن در خصوص هر یک از موضوعات مذکور، در اختیار مخاطب قرار داده شده و خواننده محترم آگاهی نسبتاً جامعی در خصوص جوانب مختلف مسائل مبتلابه اقتصادی کشور بدست آورد. از این منظر این اثر به لحاظ موضوع و نحوه نگارش بدیع و در عین حال به لحاظ محتوا قابل بهره­برداری و در مرزهای دانش اقتصاد است.

نوآوری دیگر این کتاب، مناظره­گونه بودن سبک نگارش آن است. بیان همزمان دیدگاه­های مخالف و موافق در باب هر یک از موضوعات، عملاً خواننده را در موضع شنوندۀ یک مناظره اقتصادی قرار داده است. انگیزه­های مختلفی در انتخاب این سبک دخیل بوده است. اولاً هر یک از موضوعاتی که در قالب این جلد و مجلدات بعدی به یاری خداوند متعال به آنها پرداخته می­شود، فی­نفسه دارای جنبه­ها و ابعاد مختلفی هستند که این امر، وجود نظرات متفاوت و متعارض در خصوص آنها را طبیعی و ناگزیر جلوه می­دهد. لذا نحوه پرداختن به این دیدگاه­ها نیز باید الزاماً به شکلی باشد که بتواند پوشش­دهنده این دیدگاه­های رقیب باشد. ثانیاً؛ یکی از ضرورت­های رشد و بالندگی جامعه بطور عام، و محیط­های علمی‌بطور خاص، فراهم بودن فرصت تضارب آرا و تقابل اندیشه­هاست تا در این بستر، اندیشه­های موجود اصلاح شده و ایده­های جدید متولد گردد. کوشش شده تا این کتاب گامی‌در جهت ترویج این فرهنگ قرار گیرد. ثالثاً؛ پرهیز از یکسویه­نگری و دارا بودن نگرش جامع­الأطراف از مهمترین پیش­نیازهای راست­اندیشی در باب مسائل اقتصادی کشور است. مکرراً در کشور مشاهده شده که به علل مختلف از قبیل برخی حبّ و بغض­های سیاسی و فردی و یا عدم احاطه کامل تحلیل­گر به ابعاد مختلف یک موضوع، قضاوت­هایی حدی و یک­طرفه، حاوی تأیید یا نفی کامل یک ایده یا سیاست از سوی عده­ای بیان می­گردد. لذا مقصود دیگر این نوشته، ارائه نمونه­ای عملی از جامع­نگری و پرهیز از افراط و تفریط در مطالعه و بررسی مسائل اقتصادی کشور است. از این­رو سعی بر این بوده که در کنار ارائه دیدگاه­های مختلف و بیان مهمترین تحلیل­های ارائه شده در باب موضوعات ذکر شده، گامی‌در راستای ترویج فرهنگ نقد و آداب آن برداشته شود.

موضوع کتاب و ادبیات آن به شکلی است که برای تمامی‌علاقه­مندان به آشنایی با مسائل اقتصاد ایران از جمله سیاست­گزاران و مسئولان رده­های مختلف، مدیران، کارشناسان و صاحب­نظران اقتصادی، دانشجویان رشته­های مختلف و تمامی‌دغدغه­مندان اقتصاد کشور قابل استفاده است.

کتاب «چالش‌های اقتصاد ایران؛ تقابل دیدگاههای رقیب» توسط انتشارات «نورعلم» به بازار کتاب عرضه شده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا